perjantai 21. helmikuuta 2014

The Stories were told












”Go Big or Go Home”

Oli viimeinen iskevä sanonta, joka sanottiin The Stories –seminaarissa. Arctic Design Week 2014 kokosi yhteen designista kiinnostuneen väen ja helli vierailijoita design täyteisellä sisällöllä. ”Go Big or Go Home” oli Tuija Seipellin haaste Arctic Design viikolle. Seipell haastoi Arctic Design week konseptia ylittämään kansainvälistymisen haasteet ja saada Rovaniemestä tulevaisuudessa arktisuuden keskuksen. Arktisuus on teemana nostanut päätään ja arktisuudesta on alkanut tulemaan trendikästä. Niin ikään yritysmaailma, kuin luonnonsuojelijat ovat ottaneet arktiset alueet katseiden keskiöön. Nyt jos koskaan on varmasti oikea aika iskeä arktisuus hekumaan ja lunastaa arktisuuden keskuksen titteli meille suomen lappiin!


Tuija Seipellin puheenvuorossa haastettiin myös designia käsitteenä. Seipellin näkemys on, että ihmiset ovat suunnitelleet aina. Varsinkin meillä pohjoisilla leveysasteilla ei voida tuudittautua lämpöiseen ilmastoon ja paratiisissaarilta löytyviin eksoottisiin hedelmiin.
 

Jo esi-isämme ovat käyneet elämän ja kuoleman taistoa suunnitellessaan itselleen työkaluja ja suojaa, jotta selviäisivät karuissa olosuhteissa.


Seipell summaa menestyvän suunnittelun jotakuinkin seuraavasti:

PRACTICAL – Käytännöllisyys on prioriteetti suunnittelussa, asian on palveltava tarkoitustaan.
MINIMALIST – Millekään ylimääräiselle ei ole tarvetta.
SAFE – Käytön täytyy olla turvallista.
CLEAR – Sukupolvia palvellessaan tulee käyttötarkoituksen olla mitä selvin ja helposti ymmärrettävissä.
CLEVER –
Fiksusta ratkaisusta on yksinkertaisesti enemmän iloa!
HONEST –
Rehellinen, koruton, mitään kätkettyä agendaa ei kerta kaikkiaan tarvita.
TRANSPARENT – Kaikki olennainen on nähtävillä ja löydettävissä, mitään ei tarvitse kätkeä.


Seipellin mielestä ”Jumalan selän takana oleminen” on suomalaisille silkka etu – mehän emme uhkaa ketään! Turha siis kaivaa sijaintimme tai kokomme puolesta tekosyitä sille miksemme voi menestyä, meillä on kaikki mahdollisuudet, jopa etumatkaa muihin verrattuna.


Katso ympärillesi – mitä näet?

Näet designia. Sitä on kaikkialla. Oli sitä hakemalla haettu tai ei, niin kaikilla ympärilläsi olevilla ihmisen tuottamilla asioilla on taipaleensa suunnittelussa – designissa. Design ei todellakaan ole ainoastaan taiteilijoiden juttu, se ei ole ainoastaan tyylikkäitä ja kovan hintaluokan materialistista unelmaa. On hämmästyttävää kuinka se todellisuudessa iskee, kun asiaa ajattelee.


Uskaltaisin väittää mitä huolellisemmin designiin on panostettu, sitä vaikeampi sitä on havaita. Se on vain tunne kun kaikki on kohdallaan, et voisi kuvitella tuotteen tai palvelun toimivaan yhtään toisin. Mitä enemmän designia palveluiden ja tuotteiden tarjoajat käyttävät sitä mielekkäämpää on olla kuluttaja.




Oletko tiennyt, että jokaisella Volkswagenin autolla on kasvot?

Se on kuulkaa tarkkaan harkittua hommaa. Koko autoperheellä ollessa kasvot, tulin vain miettineeksi että mitä kaikkea minulta on jäänyt huomaamatta nerokkaan suunnittelun takia?

Minusta näin maallikkona suunnittelu käy erittäin paljon järkeen. Haluan käyttää hyvin suunniteltuja tuotteita, jolloin minun ei tarvitse ikinä käyttövaikeuksista tai ulkomuodon tähden käyttää kysymystä ”Miksi näin?”. Haluan mieluummin tutkia tuotetta häkeltyneenä siitä, kuinka se voikaan tuntua niin virheettömältä.






  
Harmikseni yrityselämä ei ole täysin vielä omaksunut ja oivaltanut tätä ajatusta. Suurimmat syyt ovat kuulemma: ”Meillä menee hyvin ilman designia” tai ”Ei ole tarpeellista meidän toimialallamme”.

Me emme edelleenkään tee bisnestä robottien kanssa. Me teemme bisnestä ihmisten kanssa ja siinä missä ihminen on tekemisissä palvelun tai tuotteen kanssa niin designilla vaan yksinkertaisesti on merkitystä. Jo ihmisten välinen vuorovaikutus on kuin soidintanssi, ne jotka palvelubisneksessä ovat oivaltaneet palvelumuotoilun tärkeyden ottavat vahvemman loppukirin kohden maalia ja vievät voiton todennäköisemmin. Se kun vaan tuntuu oikeammalta ja tunteella ihmiset tekevät päätöksensä.


Kokonaisuudessaan mielestäni The Stories seminaari oli erittäin onnistunut tilaisuus ja varmasti herätti kaikkien alojen osaajat pohtimaan designin merkitystä omassa elämässään. Olisi mielestäni ilo koota ihmisiä yhteen yhä useammin, aukaista ummistetut silmät monialaisuuden synergiaeduille ja alkaa rohkeasti koukkimaan kuuta alas taivaalta – ollaanhan näillä meidän leveleillä ennenkin rikottu rajoja, kun täällä periferiassa ylipäätään pidetään elämää yllä! ;)


Ihanaa kevään odotusta toivottaen,

Jonna Jakkila
Unelmatehtaan projektiharjoittelija
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti