keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

Unelmapaja 11.3 – Talous ja tuotteistaminen

Unelmapajassa pohdittiin 11.3 ideoita talouden ja tuotteistamisen näkökulmasta.

Tapaamisen vetivät Unelmatehtaan ohjaajat Kaisa Lammi, Arto Ojutkangas ja Iikka Rahkonen. Vierailijana tapaamisessa piipahti Teija Tekoniemi-Selkälä.

Mukana olleiden opiskelijoiden ideoiden yhteisenä tekijänä oli nähtävissä muun muassa se, että toiminnan aloittamisvaiheessa ei haluta välttämättä tehdä jättimäisiä investointeja. Todettiin, että se miten asiat hoidetaan eri aloilla ja millaisia asioita ja investointeja tarvitaan, vaihtelee hyvin paljon. Näin myös uuden yrityksen ”kuolemanlaakson” pituuttakin on hankala ennakoida ja sen laskemiselle on hankala löytää ”kaavaa”.

Ohjaajat kertoivat yrityksen talouden peruskäsitteistä, kuten siitä, mitä tarkoittaa toiminnan vakavaraisuus, kannattavuus ja maksuvalmius ja mitä se mahdollisesti tarkoittaa opiskelijoiden ideoiden kannalta. Usein nimittäin unohtuu ajatus siitä, että toiminnan pitäisi olla myös kannattavaa. Aika usein viivan alla ei alussa ole juuri mitään ja se on normaalia. Huomioitavaa on joka tapauksessa eri tulostekijöiden keskinäinen riippuvuus.

Meillä on totuttu kustannuspainotteiseen hinnoitteluun, mutta pajassa keskusteltiin esimerkiksi siitä, että olisi mahdollisesti aika unohtaa hinnalla kilpailu ja miettiä mikä on se arvo, mikä tuodaan asiakkaalle.




POHDITTAVAA

Millaisia kustannuksia omassa ideassa voi olla?

Pystyykö sanomaan tuottoja, jos ei vielä tiedä myyntihintaa?

Kuinka tuottoa voidaan lisätä? Lisäämällä myyntiä? Lisäämällä määriä? Lisäämällä hintoja? Pienentämällä kustannuksia?

Lisäksi olisi hyvä miettiä mikä se oman työn hinta on. Aloittaa voi esimerkiksi sillä tavalla, että pohtii mitä joutuisi maksamaan jollekin muulle, ja mielellään laskea sille vielä vähän riskinottoarvoa.

Kiitokset kaikille osallistujille, ensi kerralla (1.4) Unelmapajan teemana Brändäys ja IPR!
- Anu-

Tapaamisessa tuli esille tutustumisen arvoisia kirja- ja linkkivinkkejä:
Zero moment of truth (Google insights)
Jari Parantainen,  businesskirjoja
Soile Tomperi, talouskirjojen guru

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti