keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Mitkä ovat kolme maailman arvokkainta brändiä?

1.4 Unelmatehtaan unelmapajassa tutustuttiin brändäämiseen ja IPR-asioihin. Seuraavassa parhaita paloja iltapäivän tapaamisesta!





Unelmaohjaaja Petra Paloniemi: Mikä on markkinoinnin ja brändäyksen suhde?
Miksi rakentaa brändiä? Mitkä ovat kolme maailman arvokkainta brändiä?

In a transparent world -  we cannot change the reality by clever marketing. Jos brändin rakentaminen on onnistunut hyvin, ei markkinointia tarvita. Tästä ovat esimerkkinä Apple, Google, Youtube. Hyvä brändi on jotenkin ainutlaatuinen ja erilainen muista. Brändin rakentaminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, sen voi aloittaa vaikkapa miettimällä, mitkä omat arvot ovat ja jatkaa siitä.

Kaikki mitä yritys tekee, kertoo brändistä. Siten brändi on muutakin kuin logo ja nimi. Kaikki yritykset voivat olla brändejä tai sitten brändi voi olla jokin tuote, jota jokin tietty yritys myy.




Unelmaohjaaja Leena Svanberg: Voiko avokadopastan reseptiä suojata?
Voiko asiakassuhteita suojata?

Brändiin voi liittyä asioita, joilla voi olla suurikin kaupallinen arvo. Seuraavaksi nouseekin kysymys siitä, miten omaa liiketoimintaa voi suojata. Jopa 80% liiketoiminnan arvosta voi perustua aineettomiin oikeuksiin.

Liiketoimintaa voi suojata muun muassa seuraavin keinoin:
Tavaramerkki (logot, brändit, nimet)
Mallioikeus (liittyy muotoiluun)
Hyödyllisyysmalli (ns. pikkupatentti, lähellä patenttia, mutta ei ylitä patenttikynnyksen rajaa)
Tekijänoikeus (syntyy uuden luomishetkellä)
Patentti (huomioitavaa uutuusarvo)

Lisätietoa saa esimerkiksi Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta. (Huomoi, että asioidessa ulkomaalaisten yritysten kanssa käytönnöissä voi olla eroja.)



PS. Kolme arvokkainta brändiä olivat vuonna 2013 Apple, Google, CocaCola,


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti